Finał Sezonu 2020 World Superbike i nasze przemyślenia

WSBK

Finał Sezonu World Superbike za nami,

Jonathan Rea Box WSBK 2020 MSFOTO Fotograf Krystian Polak.jpg

To był już ostatni weekend z serią World Superbike w sezonie 2020. Na ogólne podsumowanie przyjdzie czas i z pewnością o tym napiszemy. Dziś natomiast na gorąco chcielibyśmy podzielić się z  wami naszymi pierwszymi odczuciami, które są dosyć mieszane. Zacznijmy od Tabeli końcowej klasyfikacji WSBK oraz zdobytych punktów przez zawodników.
 

  1. JONATHAN REA-KAWASAKI 360
  2. SCOTT REDDING DUCATI 305
  3. CHAZ DAVIES DUCATI 273
  4. TOPRAK RAZGATLIOGLU YAMAHA 228
  5. MICHAEL VAN DER MARK YAMAHA 223
  6. ALEX LOWES KAWASAKI 189
  7. MICHAEL RUBEN RINALDI DUCATI 186
  8. LORIS BAZ YAMAHA 142
  9. ALVARO BAUTISTA HONDA 113
  10. LEON HASLAM HONDA 113
  11. GARRETT GERLOFF YAMAHA 103
  12. TOM SYKES BMW 88
  13. XAVI FORES KAWASAKI 61
  14. FEDERICO CARICASULO YAMAHA 58
  15. EUGENE LAVERTY BMW 55
  16. LEANDRO MERCADO DUCATI 24
  17. MARCO MELANDRI DUCATI 23
  18. JONAS FOLGER YAMAHA 19
  19. SANDRO CORTESE KAWASAKI 14
  20. SYLVAIN BARRIER DUCATI 12
  21. MAXIMILIAN SCHEIB KAWASAKI 11
  22. TAKUMI TAKAHASHI HONDA 6
  23. MATTEO FERRARI DUCATI 5
  24. CHRISTOPHE PONSSON APRILIA 4
  25. ROMAN RAMOS KAWASAKI 4
  26. LORENZO ZANETTI DUCATI 3
  27. VALENTIN DEBISE KAWASAKI 2
  28. ERIC GRANADO HONDA 1
  29. XAVIER PINSACH 1

Większość spraw związanych z walką o koronę mistrzowską było rozdane już po połowie sezonu, gdzie walka o najwyższe trofeum toczyła się pomiędzy Rea a Reedingiem. Do tego świetny wynik Chaz'a Davies'a na koniec przygody z Ducati, który w wyśmienitym stylu wygrał ostatni wyścig sezonu w Portugalskim Estoril. Nie chcielibyśmy mówić o tym co działo się na torze bo większość z was widzi jak prezentuje się końcowa klasyfikacja. Jonathan Rea po raz szósty zdobywa tytuł Mistrza Świata Superbike!

Dokąd zmierza WSBK ?

Mamy mieszane uczucia odnośnie kroków podejmowanych przez zespoły oraz predyspozycji niektórych zawodników jeżdżących w fabrycznych składach. Na pierwszy rzut  patrzymy na formę Teamu BMW, którzy kiedyś na papierze byli czołówką tej klasy. Gdzie jest stary dobry Tom Sykes Mistrz Świata z 2013 roku i Eugene Laverty, który jeszcze kilka lat temu rządził na fabrycznej Aprilii ? Pada wiele pytań czy Panowie są jeszcze w stanie ścigać się na najwyższym poziomie zapewniając rozwój nowego motocykla BMW S1000rr ?! Jedno jest pewne. Chłopaki nie mają już takiej kondycji co widać gołym okiem podczas wyścigów. Świeżą krew z pewnością wprowadzi zakontraktowanie Michaela van Der Marka w roku 2021, który zastąpi słabo spisującego się Laverty’ego.

Michael Ruben Rinaldi za Chaza Daviesa w fabryce Ducati to niezbyt przemyślana decyzja. Włosi w tym roku podjęli kilka kontrowersyjnych decyzji odnośnie swoich zawodników nie tylko w stawce WSBK , ale i MotoGP. Czy pozbycie się filarów, które konsekwentnie ulepszały stabilność Bolońskiej marki to dobry pomysł na rozwój motocykli ? Może tak, może nie. O tym przekonamy się już w niedalekiej przyszłości.  Co do Scotta Reddinga ? Wykonał dobrą robotę, był szybki, ale zabrakło gdzieś głowy w tym wszystkim. Pomimo tego oddajemu mu waleczność, która opłaciła się w ogólnym rozrachunku zdobywając tytuł wice mistrza.

Kawasaki Racing Team, to zespół z ogromnym budżetem, który od lat bryluje w World Superbike za sprawą jednego Pana. Jonathan Rea! Zawodnik ponad przeciętny, zasługujący w pełni na swój szósty z rzędu tytuł Mistrza Świata. Niebywałe jest to jak szybko Irlandczyk potrafi adaptować się do warunków panujących na torze. Rzadko kiedy słyszymy z jego ust, że zwala winę na coś co wyprowadza nas z normalnego toku myślenia. Jest konsekwentny w tym co robi a co za tym idzie, przekłada to na swoje wyniki. W chwili obecnej jest jak Marc Marquez, na zupełnie innym poziomie. Rea w ostatnim czasie opowiadał się, że bardzo chciałby , aby Japoński producent stworzył nowy model, gdyż myśli, iż jest coraz mniej konkurencyjny co widać na przyspieszeniu i prostych(porównanie do Ducati Panigale V4R).

Z ostatniej chwili!!!

Otrzymaliśmy pierwsze informacje na konferencji prasowej od rzecznika Kawasaki, że nie będzie nowego Kawasaki ZX10RR a raczej jego ulepszenie pod kątem wskazówek, które wskazuje Irlandczyk.

Alex Lowes pięknie zaczął sezon wygrywając swój pierwszy wyścig , lecz na tym praktycznie stanęło. Brytyjczyk miewał przebłyski i nie można mu zabrać talentu do jazdy. Jednak przy swoim koledze z drużyny wypada dość blado. Widać było, że nie jest w stanie jeździć na ZX10RR jak by tego pragnął. To jego pierwszy rok po przejściu z Yamahy, więc liczymy na poprawę formy i większą adaptację do R1 w 2021 roku.

Pata Yamaha żegna się z Michaelem van Der Markiem, który wykonał świetną robotę przez ostatnie lata plasując się wiele razy na podium. Holender podjął decyzję o opuszczeniu stajni Yamahy po zakontraktowaniu z fabryką BMW na kolejne dwa sezony. W zamian za Mikiego fabryczne miejsce w  zespole znalazł świeżo upieczony mistrza świata Supersport a także były zawodnik Moto2 Andrea Locatelli. Włoch zapowiada walkę w drugiej części sezonu o top 6. Takie są założenia menadżmentu, Jak poradzi natomiast sobie na dużo mocniejszej Yamasze R1M ? Zapewne pierwsze testy po nowym roku odkryją więcej kart.

Objawieniem sezonu w naszych oczach był Amerykanin, który niegdyś trenował z Nickym Haydenem. Garett Gerloff (Yamaha GRT ) pokazał się ze świetnej strony. Jego zaangażowanie oraz umiejętności pozwoliły mu w swoim pierwszym sezonie SBK stanąć kilka razy na podium i wyprzedzić w wyścigu samego mistrza świata! Cieszymy się, że zobaczymy go w następnym roku ponownie na Yamasze R1!

Toprak Razgtioglu prowadzony przez znanego nam w ostatnich latach Kenana Sofuoglu zrobił ogromy postęp walcząc praktycznie w każdym wyścigu o najwyższe stopnie podium. Podczas jednej z rozmów Valentino Rossi wspomniał o nim, iż będzie jednym z najgroźniejszych pretendentów 2020 w walce o mistrza świata. Turek fantastycznie rozpoczął sezon, niemniej jednak w kilku wyścigach popełnił błędy, które wykluczyły go pod koniec w walce o Top 3 sezonu Superbike.

Kolejny zawodnik Yamahy, który pokazał jak doświadczenie z MotoGP może pomóc w walce o pudło. Loris Baz to postać, której nie trzeba przedstawiać wyścigowemu światu. Najwyższy zawodnik w stawce WSBK, który dwa lata temu powrócił do Padoku Superbike pokazał się ze świetnej strony w Holenderskiej ekipie Ten Kate. Definitywnie najlepszym jego punktem są wyścigi na mokrej nawierzchni co udowodnił na torze Magny Course stając na podium.

Nowa Honda i dwóch klasowych zawodników to wciąż za mało , aby w pierwszym roku nowym modelem CBR walczyć o najwyższe cele. Alvaro Bautista i Leon Haslam sukcesywnie i drobnymi krokami z wyścigu na wyścig poprawiali tempo oraz ustawienia motocykla. Fabryka Hondy w końcu  zaczyna liczyć się w stawce. Mocy jej nie brakuje. Na niektórych obiektach potrafiła osiągać tak duże prędkości jak Ducati Panigale V4R.  To jednak jak pracuje zawieszenie , i cała elektronika ma trochę do życzenia. HRC to ogromne przedsięwzięcie z doświadczeniem, który ma swój cel! Mistrzostwo Świata. Czy stanie się to realny Gol na 2021 ?

A co z resztą stawki ?

Mamy zdanie, iż poziom oraz budżety pozostałych zespołów dają wiele do życzenia co przełożyło się na wyniki lub ich brak. Zawodnicy poza pierwszą dziesiątką byli raczej tłem dla swoich kolegów, którzy w większości posiadali fabryczne maszyny lub byli przez nie wspierane. Takie są realia i niestety w tej klasie brakuje tego co oferuje MotoGP. Wyrównanej stawki!

To główna przyczyna dlaczego World Superbike jest tam, gdzie jest. Niemniej jednak ten rok pomimo Pandemii Covid-19 można zaliczyć do jednych z ciekawszych w ostatnich 5 latach.

Author picture

Krystian Polak

Fotograf, związany dosłownie kajdankami z pasją motocyklową. Niegdyś redaktor biznesu motocyklowego. Od roku 2016 akredytowany na Motocyklowe Mistrzostwa Świata WorldSBK i MOTOGP.